Er zijn tegenwoordig ogenschijnlijk talloze IT-dienstverleners om uit te kiezen en het kan een hele uitdaging zijn om ze van elkaar te onderscheiden. Niet alle IT-dienstverleners zijn echter hetzelfde. Sommige bieden onafhankelijke diensten aan en andere maken deel uit van grotere bedrijven. Sommige zijn nieuw in het vakgebied, terwijl andere al jaren bestaan. Er zijn ook bedrijven die gelikte marketingcampagnes inzetten om uw aandacht te trekken, maar het moeilijk maken om te bepalen of ze de gewekte verwachtingen echt waarmaken.

Goed, wij zijn er om u te helpen door alle ruis heen te prikken. U wilt iemand inhuren die weet wat ze doen en die op de juiste manier voor uw bedrijf zorgt. Om dat te doen, zijn er een paar vragen die u elke IT-expert moet stellen voordat u ze in de buurt van uw netwerk laat, zodat u zeker weet dat u in goede handen bent.

1. Wat is uw ervaring in IT?

Opleiding, certificeringen en praktijkervaring zijn allemaal belangrijk. U wilt weten of uw "expert" ook echt een expert is. Het is maar al te gemakkelijk voor iemand om zich als expert voor te doen terwijl ze in feite weinig ervaring hebben, dus u moet nooit een persoon of een bedrijf inhuren zonder ze eerst te hebben gecontroleerd. Deze persoon (of dit team) zal tenslotte EXTREEM gevoelige hardware en data beheren die essentieel zijn voor uw bedrijfsprocessen. Dit is niet het moment om risico's te nemen of iemand het voordeel van de twijfel te geven.

Wanneer u met een IT-bedrijf (of Managed Service Provider) werkt, kunt u over het algemeen verwachten dat de mensen met wie u werkt goed opgeleid en ervaren zijn, maar u moet het altijd vragen. Het is prima om erin te duiken en hen te vragen naar hun certificeringen, hoe lang ze hun werk al doen en hoe bekend ze zijn met uw branche. En als u niet zeker weet wat bepaalde certificeringen zijn, stel dan gerust vervolgvragen. De kans is groot dat ze graag al uw vragen beantwoorden, vooral als ze echte professionals zijn die weten wat ze doen!

2. Wat is uw IT-aanpak?

Er zijn verschillende manieren van IT- en netwerkbeveiligingsbeleid. Je hebt de ouderwetse break-fix aanpak en de moderne proactieve aanpak. Vroeger was de break-fix-benadering het voornaamste onderdeel van de IT-industrie - het was in de jaren negentig en begin 2000 het bedrijfsmodel van bijna elk IT-supportbedrijf. Deze aanpak is vrij eenvoudig: er gaat iets kapot, dus u huurt iemand in om het te repareren. Als er veel dingen kapotgaan of iets ingewikkelds kapotgaat, kan het zijn dat u een behoorlijk hoge rekening krijgt - om nog maar te zwijgen over de kosten die samenhangen met stilstand of uitval.

Tegenwoordig volgen de meeste MSP's een proactieve benadering (en als ze dat niet doen, kijk dan ergens anders). Ze wachten niet tot er iets kapotgaat - ze zijn er al mee bezig, bewaken uw netwerk 24/7, zoeken naar externe bedreigingen of interne problemen. Ze gebruiken geavanceerde software die problemen kan identificeren voordat ze toeslaan. Op die manier kunnen ze werken aan het proactief beschermen van uw bedrijf, zodat u die hoge rekeningen en lange uitvaltijden voorkomt. Dit zijn bedrijven die bereid zijn met u en uw bedrijf samen te werken om ervoor te zorgen dat u beschermd bent, aan uw IT-behoeften wordt voldaan en u waar voor uw geld krijgt.

3. Wat is uw GEGARANDEERDE responsetijd?

Deze vraag wordt vaak over het hoofd gezien, maar het is er een die uw bedrijf kan maken of breken - en het kan uw relatie met uw IT-serviceprovider maken of breken. U moet weten dat u niet aan uw lot wordt overgelaten als er iets misgaat in uw netwerk. Als u te maken krijgt met een cyberaanval of als een stroomstoring een deel van uw server heeft uitgeschakeld, kunnen de kosten voor uw bedrijf catastrofaal zijn als uw IT-serviceprovider niet direct voor u aan de slag gaat. Hoe langer u moet wachten, hoe erger het kan worden.

U moet samenwerken met iemand die u schriftelijk een gegarandeerde responsetijd kan geven. Het moet worden ingebouwd in hun bedrijfsmodel of, beter nog, in het contract dat ze u willen laten tekenen wanneer u hun diensten inhuurt. Ze zouden er alles aan moeten doen om het vertrouwen te wekken dat ze er voor u zullen zijn wanneer u ze nodig hebt. Als u samenwerkt met een IT-bedrijf dat niet uw volledige vertrouwen heeft, moet u die relatie wellicht heroverwegen.