Hoe gaat u om met netwerkproblemen? Als u net als de meeste MKB’ers bent, wacht u tot er iets kapot of mis gaat voordat u een IT-servicebedrijf aan de lijn krijgt. In eerste instantie is dat logisch. Waarom betalen om iets te repareren als het niet kapot is?

Helaas kan deze manier van denken meer kwaad dan goed doen en heeft het veel bedrijven uitgeschakeld.

Welbeschouwd zijn er twee voornaamste manieren om met netwerkbeveiliging om te gaan:

  • Door reactief te zijn
  • Door proactief te zijn

Een van deze kost aanzienlijk meer dan de andere en kan funest zijn voor een bedrijf. U kunt waarschijnlijk raden over welke we het hebben. Wanneer u reactief bent met uw IT-services, waaronder gegevensbeveiliging, betekent dit dat er al iets ergs is gebeurd.

Er zijn veel verschillende dingen die uw gegevens en uw bedrijf kunnen schaden, zoals een werknemer die per ongeluk malware op zijn computer downloadt. U kunt getroffen worden door een datalek of een stroompiek die laat in de nacht na een onweersbui optreedt.

Reactief zijn, opent echter in feite de deur voor deze bedreigingen. Het is dé fout waardoor u voorgoed failliet kunt gaan. Hackers vormen bijvoorbeeld een ENORME bedreiging voor kleine bedrijven. Deze cybercriminelen doen er alles aan om in uw netwerk in te breken en te stelen wat ze maar kunnen bemachtigen of welke schade dan ook aan te richten. Deze mensen kan het niet schelen of hun handelen u buiten bedrijf stelt.

Daarom kunt u niet vertrouwen op een reactieve benadering van uw IT-diensten. Als u dat doet, loopt u bij malware en zelfs natuurrampen en apparatuurstoringen achter de feiten aan.

In het verleden waren IT-servicebedrijven erg reactief. Ze zijn gebouwd op het break-fix-model en dat is precies zoals het klinkt. Een bedrijf wachtte tot er iets kapot of fout ging, voordat het een IT-servicebedrijf belde voor hulp bij het oplossen ervan.

In de jaren negentig en zelfs in de jaren 2000 had het break-fix-model zijn plek en het werkte. Maar toen de technologie verbeterde en het voor zelfs de kleinste bedrijven gemakkelijker werd om vooruitstrevend te blijven, was het break-fix-model niet langer logisch.

Het aantal externe dreigingen is de afgelopen 10 jaar drastisch gestegen. Er zwerven talloze malwareprogramma’s rond op internet en hackers werken 24/7 om grote schade aan te richten.

Het is tijd om proactief te worden.

Tegenwoordig kunnen IT-servicebedrijven bedreigingen voorspellen. Ze kunnen aanvallen op hun pad stoppen en uw bedrijf en uw gegevens beschermen. Dit wordt managed services genoemd - en het kan uw bedrijf redden.

Wanneer u met een managed services provider werkt, kunt u precies aangeven hoe u proactief wilt zijn. Wilt u dat uw netwerk 24/7 wordt gecontroleerd op bedreigingen? Wilt u dat ze externe toegang hebben tot uw netwerkapparaten, zodat ze u en uw team direct kunnen ondersteunen? Dat kunnen ze allemaal!

Een goed IT-servicebedrijf kan u helpen ervoor te zorgen dat al uw gegevens worden gebackupt en veilig zijn. Ze kunnen ervoor zorgen dat externe bedreigingen worden opgemerkt voordat ze een probleem worden. Ze kunnen ervoor zorgen dat phishing-e-mails u niet blootstellen aan schade. De lijst is eindeloos!

Als u al samenwerkt met een IT-servicebedrijf en deze alleen verouderde break-fix-ondersteuning biedt, is het tijd om te zeggen: “Genoeg!” Eis dat ze proactief worden om uw netwerk te beheren. Wacht niet tot iets stopt met werken om dat telefoontje te plegen. Omdat, zoals veel bedrijven hebben ervaren, wachten op dat telefoongesprek desastreus kan zijn!